Prywatna Szkoła Podstawowa w Katowicach

"Szkoła jak Dom"

W Prywatnej Szkole Podstawowej “Szkoła jak Dom” zorganizowana została trzydniowa wycieczka edukacyjna do Berlina. W wyjeździe uczestniczyli głównie uczniowie klas V/VI/VII oraz 1CP i 2CP.  Spacerując ulicami Berlina, mieliśmy okazję zobaczyć nowe oblicze miasta z jego ultranowoczesną architekturą – największym dworcem kolejowym w Niemczech, Galerią Lafayette, Dzielnicą Rządową czy Placem Marleny Dietrich . Na Placu Poczdamskim weszliśmy do budynku Sony Centre oraz wjechaliśmy windą na platformę widokową w Panorama Punkt .

Jedną z większych atrakcji wycieczki było wieczorne zwiedzanie Reichstagu, z wejściem na kopułę projektu Normana Fostera. Na trasie zwiedzania nie mogło zabraknąć miejsc tradycyjnie kojarzonych ze stolicą Niemiec takich jak: Brama Brandenburska, Pomnik Holocaustu, Checkpoint Charlie, East Side Gallery, Kolumna Zwycięstwa, Alexanderplatz czy trakt spacerowy Unter den Linden z Uniwersytetem Humboldta, Operą Berlińską, Nowym Odwachem czy rosyjską ambasadą.

W pobliżu Unter den Linden zajrzeliśmy na Bebelplatz, który zapisał się niechlubnie w historii miasta jako miejsce spalenia przez nazistów wielu książek autorów uznanych za wrogich III Rzeszy. W najbliższej okolicy znajduje się również Gendarmenmarkt, uchodzący za najpiękniejszy plac Berlina z bliźniaczymi wieżami 2 kościołów: Deutscher Dom i Franzosischer Dom.

W trakcie pobytu w mieście uczniowie mieli okazję zwiedzić Charlottenburg, barokowy kompleks pałacowo – ogrodowy, który powstał na zlecenie Sophie – Charlotte na przełomie XVII i XVIII wieku. Pałac przez wiele lat zamieszkiwany był przez przedstawicieli dynastii Hohenzollernów. W sąsiedztwie pałacu znajduje się Muzeum Berggruen, z kolekcją sztuki XX wieku. Placówka słynie m. in. z dzieł Picassa oraz rzeźb Giacomettiego.

Berlin od wielu lat uchodzi za jeden z najważniejszych ośrodków muzealnych na świecie. Obowiązkowym punktem wycieczki była wizyta na Wyspie Muzeów. Znajdujące się tam obiekty zostały wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturalnego Unesco. W Muzeum Pergamońskim zobaczyliśmy m. in. Bramę Bogini Isztar z czasów starożytnego Babilonu, Bramę z Miletu (rekonstrucja wejścia na targ w Milecie w Azji Mniejszej) oraz wspaniałą ekspozycję sztuki islamskiej. Natomiast w Starej Galerii Narodowej obejrzeliśmy jedno z najsłynniejszych dzieł szwajcarskiego malarza Arnolda Böcklina “Wyspa Umarłych” oraz płótna francuskich impresjonistów m. in. Maneta, Moneta, Renoire'a oraz Cezanne'a. Zbiory dawnego Muzeum Egipskiego podziwialiśmy w Nowym Muzeum, którego wizytówką jest popiersie królowej Nefretiti.

Z kompleksem muzealnym sąsiaduje Berliner Dom, niezwykle bogato zdobiona protestancka katedra w podziemiach, w której spoczywają szczątki wielu przedstawicieli rodu Hohenzollernów. Mieliśmy również okazję wejść na kopułę świątyni i podziwiać widok miasta. Innym ważnym centrum kulturalnym Berlina jest Kulturforum, ze słynnym budynkiem filharmonii, Galerią Malarstwa czy Muzeum Sztuki Stosowanej. W Galerii Malarstwa oglądaliśmy obrazy starych mistrzów takich jak: Rafael, Bruegl, Rubens, Rembrandt, Veermeer czy Caravaggio itp. W Muzeum Sztuki Stosowanej podziwialiśmy imponujące zbiory sztuki złotniczej z okresu średniowiecza.

Pobyt w Berlinie zakończyliśmy wizytą w tętniącym życiem cenrum dawnego Berlina Zachodniego, zajrzeliśmy m. in. do największego w Niemczech domu towarowego KaDeWe oraz zwiedziliśmy wnętrze Kościóła Pamięci Cesarza Wilhelma.