Prywatna Szkoła Podstawowa w Katowicach

"Szkoła jak Dom"

Akademia rodzica

Jak zachęcić dziecko do jedzenia?

Każdy rodzic pragnie, aby jego dziecko było zdrowe, szczęśliwe, miało apetyt i było bardzo grzeczne. O sposobach zachęcania dzieci do jedzenia można pisać bardzo dużo. Należy jednak zadać sobie pytanie, czy powinniśmy zmuszać nasze pociechy do jedzenia?

Rodzice najczęściej stosują tak zwaną „metodę trzech p”:

  • przechytrzenie (jeżeli dziecko nie lubi pietruszki, ukryję ją w kotlecie),

  • przekupienie (jeżeli dziecko ładnie zje, dostanie coś słodkiego),

  • przymuszanie (jeżeli dziecko nie zje obiadu, dostanie karę).

Która metoda jest najlepsza? Żadna. Dzieci same powinny decydować, co chcą jeść. Zadaniem rodziców jest zapewnienie, aby ten wybór był spośród rzeczy zdrowych i różnorodnych. Oczywiście należy zachęcać dzieci do próbowania nowych potraw i nowych smaków.

Oto kilka sposobów, które pomogą zachęcić dzieci do jedzenia:

1. Dzieci bardzo lubią bajki, zatem można przygotować swoją wersję „Scooby kanapki” lub koktajlu Kitka i Pompona.

 2. Nasze dzieci są wzrokowcami. Można więc powycinać z pełnoziarnistego pieczywa, sera, szynki – samochody, gwiazdeczki, kwiatuszki czy misie (można to łatwo zrobić za pomocą foremek do plasteliny). Warzywa też mogą stanowić element ozdobny.

3. Zabawa w gotowanie też jest dobrym pomysłem na zachęcenie naszego niejadka do próbowania nowych smaków. Dzieci często oglądają razem z rodzicami takie programy jak „Master Chef” czy „Top Chef”. Możemy dać dziecku tylko zdrowe produkty i razem z nim stworzyć danie na miarę szefa kuchni.

4. Rodzina powinna jak najczęściej jeść posiłki razem, ponieważ jedzenie w samotności jest smutne i nudne.

5. Te same potrawy można podawać w różny sposób, co sprawi, że niektóre produkty staną się bardziej atrakcyjne np. z owoców można zrobić sorbet, z mięsa mielonego zrobić hamburgery, a barszcz podać w kubeczku jako napój, a nie zupę.

Jeżeli zauważymy, że nasze dzieci są apatyczne, często skarżą się na ból brzucha oraz zaczynają tracić odporność należy udać się do pediatry lub dietetyka, być może problem jest poważniejszy.

Marta Dolata


ROLA PIOSENKI W UCZENIU SIĘ I NAUCZANIU JĘZYKÓW OBCYCH

„Piosenka jest dobra na wszystko” – śpiewali Jeremi Przybora i Jerzy Wasowski, z całą pewnością mieli rację. Rola muzyki jest w naszym życiu nie do przecenienia. Wpływa ona na nas nawet wtedy, gdy nie zdajemy sobie z tego sprawy. Każdego dnia otoczeni jesteśmy wachlarzem przeróżnych dźwięków, wśród których bardzo często na plan pierwszy wybijają się dzwonki telefonów komórkowych, grające w samochodzie radio lub czołówka ulubionego serialu czy programu telewizyjnego. Bardzo wiele dźwięków wokół nas tworzy muzykę, którą chłoniemy przez całe nasze życie. Dużą częścią tej muzyki są piosenki.

Udowodniono, że pierwszym czynnikiem, którego jesteśmy w stanie się niejako nauczyć i zapamiętać już w życiu płodowym jest rytm. Dziecko słyszy przecież odgłos bicia serca matki, wyczuwa całym ciałem rytm jej chodu czy poruszania się. Zatem rytm jest nam wpajany od pierwszych chwil naszego istnienia. Jako dzieci uczymy się krótkich rymowanek i piosenek, zapamiętujemy je często do końca życia. Elementem, który pomaga zapamiętać piosenkę i usystematyzować jej tekst, jest właśnie rytm.

Po przebrnięciu przez pierwszy etap edukacyjny, jakim jest przedszkole, zaczynają się zwykle pierwsze fascynacje wykonawcami lub zespołami muzycznymi. Dla dzieci, a chyba jeszcze bardziej dla młodzieży, muzyka, słuchanie i utożsamianie się z idolami, uczenie się ich utworów, jest niesamowicie ważnym elementem tworzenia własnej tożsamości. Taka fascynacja trwa bardzo często do końca życia.

Skoro piosenka jest tak ważnym i coraz bardziej cenionym elementem naszej codzienności nie ma się co dziwić, że także w edukacji znalazła swoje ważne miejsce. Piosenka spełnia cele dydaktyczne, tak jak wszystkie inne rodzaje tekstów, z tą jednak przewagą, że dzięki rytmowi i melodii w znacznej mierze ułatwia uczniom zapamiętywanie całych fraz tekstu. To chyba największa zaleta stosowania piosenek w procesie edukacyjnym.

Języka obcego uczymy po to, by uczeń był w stanie używać go jak najbardziej naturalnie i „odruchowo”. Niewątpliwą zaletą piosenek jest stosowanie w nich autentycznego języka, pełnego naturalnych wyrażeń, idiomów czy też slangu. Dzięki temu tekst piosenki często wchodzi nam samoczynnie „w krew”, a całe zwroty zostają w naszej pamięci na bardzo długo. Dzieje się tak za sprawą pobudzanych przez piosenki emocji oraz stanu relaksacji, w który wchodzimy słuchając tego, co jest dla nas przyjemne. Innym elementem pomagającym w zapamiętywaniu piosenki i jej tekstu jest powtarzalność melodii, występuje ona w zwrotkach oraz w refrenach.

Stosowanie piosenek na lekcjach jest korzystne z kilku względów. Uczniowie lubią słuchać piosenek, a gdy np. na początku roku nauczyciel zrobi krótką ankietę i zapyta jakiej muzyki uczniowie lubią słuchać, można wybrać muzykę dostosowaną do upodobań uczniów. Lekcja oparta na piosence nigdy nie jest „typową” lekcją z zeszytem, tablicą i nauczycielem, wprowadzającym nowy temat. Zatem z samego założenia jest ciekawsza i bardziej przyjemna. Dzięki temu uczniowie są dużo bardziej zmotywowani i chętniej przyswajają nowe zagadnienia zaczerpnięte z tekstu piosenki. Z punktu widzenia nauczyciela materiały do przygotowania takiej lekcji są dziś stosunkowo łatwo dostępne, a zadowolenie uczniów daje wielką satysfakcję.

Piosenki nie są jednak przeznaczone tylko do nauki języka obcego w szkole. Spędzając czas z dziećmi również możemy z nimi śpiewać piosenki z naszego dzieciństwa czy młodości. Uczyć tekstów, które na pewno zostały w nas na wiele lat, z którymi często wiążą się ciekawe wspomnienia. Możemy dyskutować o wysłuchanej piosence, muzyce z reklamy czy filmu. Możemy próbować wspólnie z dziećmi odtworzyć tekst, wymyślić inne zwrotki, zaśpiewać piosenkę wspólnie lub podzielić tekst na role. W zależności od wieku dziecka możemy piosenkę wykorzystać po prostu do jej odśpiewania, chociażby w drodze powrotnej do domu, użyć jako tematu do rysunku lub odegrania krótkiej scenki, do zapamiętania tekstu i wyrecytowania go w różnych tempach, lub od ostatniej zwrotki do pierwszej. Możemy też po prostu podyskutować ze starszym dzieckiem o tekście piosenki i powodach, dla których dany wokalista ją wykonuje. Ciekawych tematów na pewno nie zabraknie.

Przede wszystkim jednak pamiętajmy słowa piosenki Starszych Panów:

„Piosenka pomoże na wiele
Na co dzień jak i na niedzielę
Na to żebyś ty patrzał weselej
Jej słowa, melodia i rytm”. 

Renata Matyja